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HOW MUCH WORK BEHIND THE PRODUCT… how to explain?

The development of a product, how to clear this process, how to explain what is needed and the work involved till you get one final product. The item you will show in your showroom, that that people will wear next seaon?

To develop one prodcut is a path, long usually, not even straight most of the time. When someone says: “..Ok just get that style and change a little bit,  easy and ready, we go straight and fast…” Nope! this is not working, not so smooth.

At first there are decision about design. The selection of the key ideas and the image that the product will have. This is the crucial step to identify the best idea which represent both the creative vision as well as the brand image.

Then, the process starts. After the main product strategy is set up the development progress take place. 

First step, the sourcing. Sourcing the materials that better can give the style the desired image.The sourcing is a very crucial step in the whole process of development as any material has different outcome on the product giving a different image. That’s why a deep sourcing is based on experience, partially, but still has to consider to test new materials or any other component to se how this works. This is not exact science.

Next step is then the real development of the product. This is the moment when the paper patterns are created. This is the time when first mock up of products are to be seen. Don’t think this will be easy, the first time you see a product can be disappointing.. most of the time it is! Then the question: “why then should I pay the protos if I have to redo next?” (yes, the typical question from those who never in life worked on product development). I don’t even answer, go ahead, the Cappella Sistina was not painted in a day. 

Usually it takes two round of prototypes before we can go to final sample, I call them prototypes not samples,

first proto: this is the mock up. Whether it is made of substitute material (but you’re gonna pay it anyway) or leather, this is the first trial. This is the very first tri-dimensional item you will have on hand. It is not really easy to achieve the right proportions at first, turning from sketh to real object. This is the protoype that is used to fix the measurements, to see if they are balanced, harmonious;

the second: to check the corrections from first round. Here the discussion with the sample maker about refining, detailing, workmanship. The second prototype is often made in more materials as to check which of them works better on the shape.

This is the moment to work on details and this is delicate, really, but difficult to understand the importance of it.

Mainly this is why those who first approach the product development, thinking they can do it fast and almost cost less will be disappointed. 

This is why to plan and follow up the development process is up to professionals, with specific skills and experience. 


I would be glad to help you for any question
Need advice? 

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Il processo di sviluppo, come spiegare cosa e quanto lavoro occorre per arrivare al prodotto finale, quello che vedi nelle vetrine, quello che poi la gente indossa? 

Sviluppare un prodotto è un cammino, spesso lungo, non sempre lineare, anzi quasi mai. Quando ti dicono: ” prendi quel modello e lo modifichi un po’.. facciamo subito.” Beh, non è così semplice. Soprattutto non è così immediato e spesso non funziona.

Innanzitutto le decisioni sul prodotto sono cruciali, già partono dalla scelta dello stile. Il design non è fine a se stesso, è un ragionamento che lega l’idea e la commerciabilità della stessa. Deve parlare del brand e deve comunicare con il target di riferimento sul mercato.

Poi, solo dopo che sono state decise le “strategie” di prodotto si parte con lo sviluppo. Un primo step è la ricerca, fondamentale. 
Ricerca dei materiali che meglio possano rendere l’effetto desiderato. La ricerca è una parte fondamentale di tutto il processo di sviluppo. Si basa su esperienza nelle scelte ma lascia aperta la porta anche a test di nuovi materiali, prove e verifiche.

Il passaggio successivo è quindi lo sviluppo, quello vero, in cui si inizia a lavorare sui modelli. La fase in cui il prodotto prende forma. E non pensare che sia facile, non viene mai bene al primo colpo! Si fanno prove, di modelleria, si prova a realizzare la stessa forma con più di un materiale, si mettono a punto le proporzioni e i dettagli.
E qui la domanda spesso è: “ma allora perché devo pagare un prototipo se lo devo rifare?” (tipica domanda di chi mai ha lavorato su prodotto). Ma non rispondo, vado avanti, perché la Cappella Sistina non è stata dipinta in un giorno.

Di solito si realizzano almeno due prototipi. Non campioni ma prototipi,
il primo: serve a capire se le proporzioni del modello e i suoi volumi sono armoniosi. Spesso no. Da un disegno è molto difficile identificare delle proporzioni corrette e gradevoli di un oggetto, tridimensionale;
il secondo: si provano le modifiche si fanno le correzioni, si parla col produttore dei dettagli e delle rifiniture. In genere il secondo prototipo lo si realizza magari doppio con due materiali differenti. 

La fase in cui si lavora sui difetti è delicata, e spesso non si capisce quanto. Si rigetta un pezzo mentre basterebbe lavorarci su.

Ecco perché spesso chi si avvicina al prodotto, pensando di poter realizzare velocemente, bene e a costi irrisori resta deluso. 

Ecco perché nella pianificazione e gestione del processo di sviluppo dovrebbero essere coinvolte risorse competenti.

Contattami se hai domande o se hai bisogno di una consulenza

 

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SVILUPPO PRODOTTO, PRODUCT MANAGEMENT

Creativity and design are two important ingredients to realize a good product. The idea and the vision are turning in to something real, these are two elements which need to be combined to make the project unique, to turn the good idea into iconic items.

This is the important role of design, but what about the execution? The development of the idea and the making of a product must be supported and takes a long and organized work. It starts with the balancing of creativity and commercial needs for the products. Each item created must support some strategic market positioning and targeting, as well we branding purposes. All the sourcing is based on a focus on what design aims keeping an eye on the costing and the engineering of the process of producing products. Time to market will be also taken into great consideration, as brands needs to launch their products on certain time spots to be on the market. 

Throughout my career I had the chance to work and collaborate with various brands on different products, as for design and market positioning. One thing they all share, whether premium, luxury or fast fashion, is that all collection and all products goes through the same development process.

One of the most difficult choices to start producing a fashion item is “where”. How to select the best producer for the collection? Where to base production? Why should my product be made in Italy, or Europe, or India or Far East? How this whole process can be handled? How to control and manage the process? 

All these questions are some of the most important choices to be taken when planning a new collection. 

My aim is to make this process smooth, to support the brands and companies who do not have their own development department. My task is to work together with the design, marketing and sales team, to set the milestones of the collection and fix the goals. 

I can dispose of a wide portfolio and can offer various solutions to achieve the perfect product. 

 

My mission is to supply the expertise and the know how to the realization of your collection. I work on behalf of customers to support them achieving the creative vision.

 

For any enquiry and have a talk, please contact

 

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Creatività e design sono certo importanti per la realizzazione di un prodotto. L’idea e la visione che si concretizzano in qualcosa di reale, sono elementi che combinati in giuste dosi rendono unico un progetto e trasformano una semplice idea in un prodotto iconico, unico.

Il ruolo del design è certo importante, ma la realizzazione delle idee deve essere affiancata da un complesso lavoro di bilanciamento tra creatività e caratteristiche di commerciabilità dei prodotti. Un lavoro tecnico di ricerca e di messa a punto di ogni componente. La ricerca qualitativa dei materiali e delle lavorazioni che allo stesso tempo devono rispettare canoni estetici ed esigenze di budget.

Durante tutto il mio percorso di carriera, ho lavorato con vari brand e differenti prodotti, per design e posizionamento, ma tutte le collezioni, tutti i prodotti hanno in comune uno stesso processo di sviluppo.

Una delle valutazioni più difficili di tutto il processo è senz’altro come e dove produrre. Affidare l’idea alle mani giuste. Questo passaggio fondamentale è spesso molto difficile per quei brand/designers che intendono realizzare nuove collezioni o che non hanno internamente un reparto sviluppo.

La mia funzione in questo processo è quella di supportare le idee creative per avvicinarle quanto più possibile alle aspettative commerciali e qualitative del brand. La mia missione è fornire l’esperienza tecnica e il know how necessari alla realizzazione della visione creativa e alla strategia dei brand.


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